Tongkeng Ayam/Ayam Goreng Tandori

 Nak tau tak seumur hidup tak pernah nak makan b…t.t..ayam aka tongkeng ayam ni.  Entah macamana akak boleh  belilah pulak kat Pasar Pagi Greenwood minggu lepas.  Sebenarnya suami akak  memang suka makan tongkeng ayam, tapi akak selalu buang sebab geli.

Bila akak perap ayam dan tongkeng  bersama rempah ayam tandoori maggi dan bila dah siap di goreng, wangi pulak baunya.  Akak memberanikan diri makan , mak datuk sedap kauuuuu..

Firdaus pun makan banyak sebab dia tak tahu yang tu tongkeng ayam, bila akak bagitau  dia kata. 
 ala mak ingatkan ayam mak potong kecik-kecik.
Nasib baik dia tak muntahkan balik.  Bila akak suruh Imran cuba dia boleh kata,
Tak naklah, geli, ayam berak tak cebuk.
Cisss, sabar ajerlah.
Sekarang ni susah betul nak jumpa tandoori maggi ni.  Kalau jumpa akak selalu angkut 5 paket, senang bila nak guna dah ada stok kat umah.

Bahan-bahan
  • 1 ekor ayam [potong kecil dan bersihkan]
  • 1 paket rempah tandoori MAGGI
  • 3 sudu besar cili mesin
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • 5 s/b tepung goreng ayam (akak guna tepung kentucky yang pedas punya)
  • 3 ulas bawang merah ]
  • 2 ulas bawang putih ] mesin halus
  • 2 inci halia ]
  • garam 
  • akak tambah..3 tangkai daun kari 
  • 2 sudu makan tepung beras
Cara
1.  Gaulkan semua bahan dan perapkan selama 1/2 jam.(Lagi lama lagi sedap)

2.  Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing dan masukkan setangkai daun kari setiap kali goreng.

Memang suka lagu ni..
http://www.youtube.com/v/PGvaXuLltwQ?fs=1&hl=en_GB

Nyanyian Aizat   dan Raihan for GENG AIZAT TV Show for TV9.

24 thoughts on “Tongkeng Ayam/Ayam Goreng Tandori

  1. ha..ha..mas suka sangat tongkeng ayam, start makan masa mengandung anak sulung, terus suka sampai sekarang, tu la kak, belum cuba belum tahu, dah rasa…ambikk kau…sedapp kan..

  2. ha..ha..mas suka sangat tongkeng ayam, start makan masa mengandung anak sulung, terus suka sampai sekarang, tu la kak, belum cuba belum tahu, dah rasa…ambikk kau…sedapp kan..

  3. isshh…deqlis pun tak mkn tongkeng kak…. tp resepi akak leh guna untuk goreng ayam gak..heheh..anyway thank..kena cari itu tandoori MAGGI..tongkeng ayam saya masih simpan dlm freezer..ingt nk bg kat emak ker, saper2 ..ala yg balance dari rendang raya tempohari…hmm tak tau laa elok lg ker idak..klu x dipersilakan ke tong sampah jer alamatnyer…ngeh ngeh ngeh…

  4. isshh…deqlis pun tak mkn tongkeng kak…. tp resepi akak leh guna untuk goreng ayam gak..heheh..anyway thank..kena cari itu tandoori MAGGI..tongkeng ayam saya masih simpan dlm freezer..ingt nk bg kat emak ker, saper2 ..ala yg balance dari rendang raya tempohari…hmm tak tau laa elok lg ker idak..klu x dipersilakan ke tong sampah jer alamatnyer…ngeh ngeh ngeh…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s