Ada orang nak tawarkan projek besar punyaaaaaaaaa

Member Ira ada order kukis coklat chip minggu lepas.  Akak buat hari Khamis petang dan bila ambil Ira hari Jumaat akak bawaklah kukis tu.

Disebabkan kecian akak bagilah harga murah..ala budak sekolah kan..kesian nak ambil mahal-mahal.
Pagi esoknya ibu member Ira call..

Boleh saya cakap dengan mak Ira?

Iyer kenapa?

Saya nak tawarkan projek besar ni…siap ada surat perjanjian…saya pun nak sangat kenal dengan Puan ni!

oh iyer ker? (confiues)…sedap ker kukis tu..

Kalau tak sedap tak kan saya call…(kembang sekejap)
Boleh tak datang ke restoren saya hari ni…kita lunch sama.
Eh ..tak boleh lah…saya nak ada hal ni (nak gi ke Taylor’s University)
pastu nak suruh sign sekali surat perjanjian…(issh apa pulak ni…)
Lagi satu saya nak Puan siapkan sample 5 jenis kukis?  (Ishh mcm memaksalah pulak)
Ohhh ..tenguklah kalau sempat...(memang tak sempat punya)
Lagi satu boleh tak kurangkan harga?
Tenguklah (dah tawar hati dah)

Esok boleh Puan datang tak..kita lunch kat restoren saya..(beriyer-iyer dia ni)

Insyallah (akak dahlah nak cepat..nak masak dulu sebelum menjengkit kat sana)

Bila dia kata camtu…akak dah malas nak layan..
buat pengetahuan semua akak buat kukis ni secara sambilan ajer, taklah sampai nak bermati-matian nak buat bisnes kukis ni.
Lagipun akak guna mentega mahal tau, tak guna margerin  timbang ataupun di campur kedua  bahan.  Jadi harga tu dah kira cukup murah…tak sampai RM50.00 pun untuk 100 keping.

Kalau akak ikut kata orang tu, nak kurangkan harga, memang tak bolehlah.   Sebab dari dulu hingga sekarang akak memang jaga kualiti bukan kuantiti.

Tak cayer ker! Cuba tanya dengan orang yang dah pernah beli dan rasa kukis akak. Akak kalau boleh biar orang beli dia puas hati dan terus membeli sampai bila-bila.

Akak tak baik menipu orang, sebab di orang dah keluarkan RM dan biarlah akak dapat duit halal cara camni.  Tak perlahkan, tak dapat projek besar pun tak per, tak rugi pun. Sebab alhamdulliah suami akak masih mampu lagi nak menyara keluarga.

Lepas berbincang dengan member, anak dan suami, akak ambil keputusan tak nak terima tawaran  dan jumpa orang itu.

Malam tu akak hantar sms pada orang tersebut..

Salam Puan..saya minta maaf tak dapat buat sample…sebab balik dah petang..penat..
Saya tak boleh terima tawaran puan sebab saya ada komitment yang lain..

Terima kasih sudi nak tawarkan saya projek itu…maaf sekali lagi..

p/s settle..tak kayo pun tak per..petang ni nak buat lagi kukis coklat chip ni..ada orang order 200 keping..alhamdulliah.

48 thoughts on “Ada orang nak tawarkan projek besar punyaaaaaaaaa

  1. hmm…kalau kak ina sendiri dah boleh pasarkan cookies kak ina…baik x payah perlu carik org tengah…sebab yer ler…nanti mcm2 masalahkan…patutnya..dier nak kasik projek…dier dtg ler rumah kiter ehhh…jumper kiter…kiter plak nak kena susah payah jumper dier…buat apa…kannn…psstt…nak jugak ler order ngan kak ina cookies tu…blehh kerr?

  2. hmm…kalau kak ina sendiri dah boleh pasarkan cookies kak ina…baik x payah perlu carik org tengah…sebab yer ler…nanti mcm2 masalahkan…patutnya..dier nak kasik projek…dier dtg ler rumah kiter ehhh…jumper kiter…kiter plak nak kena susah payah jumper dier…buat apa…kannn…psstt…nak jugak ler order ngan kak ina cookies tu…blehh kerr?

  3. Salam kak Ina,kalau akak ambik offer tu, maknanya akak sure tak sempat nak gi program nuff lagi…sebab akak asyik siang malam pagi petang dok buat cekelat chip cookies…..hehehe..mana boleh kan…kak , saya ada buat contest / GA kat blog saya, tengok lah kak… tlg promosi sikit …terimakasih banyak kak ..nak tempah 1 balang ckelat chip cookies boleh? nak buat makan2 sambil berblogging …hehehe

  4. Salam kak Ina,kalau akak ambik offer tu, maknanya akak sure tak sempat nak gi program nuff lagi…sebab akak asyik siang malam pagi petang dok buat cekelat chip cookies…..hehehe..mana boleh kan…kak , saya ada buat contest / GA kat blog saya, tengok lah kak… tlg promosi sikit …terimakasih banyak kak ..nak tempah 1 balang ckelat chip cookies boleh? nak buat makan2 sambil berblogging …hehehe

  5. ermm..biasalah kak ina…semua nak murah..kalau bleh nak FREE …tapi modal dan tenaga sapa uang ambik tau…akakkkk juge…kan kakkeputusan yang sangat HEBAT!ada duit tapi tak selesa..ermmm..hasilnya penat je ade…

  6. ermm..biasalah kak ina…semua nak murah..kalau bleh nak FREE …tapi modal dan tenaga sapa uang ambik tau…akakkkk juge…kan kakkeputusan yang sangat HEBAT!ada duit tapi tak selesa..ermmm..hasilnya penat je ade…

Tinggalkan Jawapan

