Ayam Panggang Honey BBQ

Ada blogger panggil ayam mengangkang ataupun terkangkang ataupun terkengkang..suka hati nak panggil apa lah yer..janji boleh makan.  Akak bakar hari Jumaat lepas.
Dah lama dah tak buat ayam bakar macam ni.  Akak pakai sos yang ni ajer.  Sonang cerita.

Bahan-bahan
1 ekor ayam-bersih dan di kelar-kelar keseluruhan badan pastu toskan.
5 biji bawang putih-tumbuk lumat
2 inci halia-tumbuk lumat
sos secukupnya

Cara-cara
1.  Lumurkan bawang putih dan halia ke seluruhan badan.
2.  Lepas tu lumurkan pulak sos.
3.  Perap selama 3 jam-kalau tak sabar nak bakar dan makan 1 jam pun boleh.
4.  Panaskan oven 200-220 C dan masukkan ayam guna api atas bawah.
5.  Setelah 20-30  minit  balikkan ayam dan sapu lagi sos.
6.  Bakar lagi dalam 20 minit dan sebelum keluarkan dari oven sapu sos lagi.
7.  Hidangkan panas-panas..jangan lupa pisau tajam yer..kalau tak ada pisau tajam..gunakan ajerlah kreativiti macam mana nak makan ayam tu.

Makanan sampingan- sup campbell dan ubi kentang goreng – tabur dengan serbuk cheese-macam kat mc d tu (waiter tu bagi lebih masa makan kat klia )

36 thoughts on “Ayam Panggang Honey BBQ

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s