Produk Indo Mie Tidak Selamat

 Baru dengar kat dalam Berita Buletin Utama  pukul 8.00 malam tadi.
Negara Taiwan telah menarik penjualan  Indomie dari pasaran kerana  dikatakan mengandungi Methyl P-Hydroxybenzoate yang dilarang di gunakan di sana. Tidak hanya di Taiwan, dua jaringan supermarket terbesar di Hong Kong juga memberhentikan penjualan produk INDF. 
Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai telah mengarahkan Jabatan Kesihatan agar mengambil sample Indo Mie dan akan mempastikan samada ianya selamat di pasaran.  Tindakan akan di ambil dengan segera jika betul ianya mengandungi bahan kimia yang merbahaya.
Taiwan menarik produk mee segera  Indomie dari sejumlah supermarket karena mengandung zat pengawet methyl p-hydroxybenzoate  dan asam benzoat. Zat ini diketahui boleh  menyebabkan muntah dan menganggu kesihatan.  Bahan pengawet ini dilarang di Taiwan dan selalunya digunakan dalam produk kosmetik. Dan jika kedua zat tersebut di ambil secara berlebihan boleh  mengakibatkan kanser.
Nak pot pet..pot pet … 
Ishhh sabar ajerlah kan…macam-macam dah tak selamat di makan sekarang ni.  Rasanya yang ramai makan Indo Mie  ni orang Indonesia kot.
Dulu masa tinggal kat Jakarta pun akak tak pernah beli Indo Mie ni, lagi satu orang kat sana kalau beli Indo Mie berkotak-kotak terutama bila ada sales.  Dan kebanyakkannya orang yang kurang mampu.
Sepupu pembantu rumah akak pernah pengsan disebabkan makan mee segera berlebihan sehingga di  masukkan ke hospital.  Sepupu beliau bekerja di pejabat suami akak sebagai pembantu pejabat.

Gaji sebagai pembantu pejabat cuma berapa ajer. Agaknya tak sampai pun RM400.   Mana nak bayar sewa rumah lagi, bagi ibubapa lagi dan duit makan.

Sebab nak kawin beliau kenalah simpan duit.  Nasib baiklah kat sana tak payah bayar duit hantaran macam kat Malaysia.  Cukup di sediakan al quran , cincin dan sedikit sumbangan.  Tu sebab kat sana senang nak nikah.

Bibik akak bagitau, dia ashik tibai makan mee segera …agaknya bila lapar makan…bila lapar makan.  Akhirnya pengsan di pejabat dan di masukkan ke hospital.
Nasib baik selamat.  Dan nasib baiklah dia selamat bernikah dengan gadis idaman.  Kata sana mana ada kompang dan bunga telur.

 Pelamin tu lawakan…tapi sebenarnya rumah pengantin perempuan memang  kecian akak tenguk..bukan nak mengata.  Tapi barulah akak sedar macamana kehidupan orang miskin di sana. 


Walaupun kami makan tanpa meja di majlis perkawinan ni..tapi kami masih lagi makan dengan penuh selera.

44 thoughts on “Produk Indo Mie Tidak Selamat

  1. mee segera mana2 pun bahaya bila erlebih makan tapi hopefully cepat2la kerajaan kita siasat sbb indomie ni mmg banyak dijual…bukan org indonesia je beli org kita pun makan indomie…

  2. mee segera mana2 pun bahaya bila erlebih makan tapi hopefully cepat2la kerajaan kita siasat sbb indomie ni mmg banyak dijual…bukan org indonesia je beli org kita pun makan indomie…

  3. masa kat asrama dulu kami semua suka sgt dgn mee BETA…sedap ngalahkan maggi.(sekarang dah tak wujud mee ni).sib baik tak penah pengsan..cuma sekarang ni kalau makan mee segera ni saya akan sakit kepala.sb tu dah jarang2 sangat makan..(tp still makan …hehe)sebenarnya mmg semua makanan segera tak elok utk kesihatan esp long term.semua kan ke ada pengawet.bahan2 ni semua akan rosakkan sel badan kita.

  4. masa kat asrama dulu kami semua suka sgt dgn mee BETA…sedap ngalahkan maggi.(sekarang dah tak wujud mee ni).sib baik tak penah pengsan..cuma sekarang ni kalau makan mee segera ni saya akan sakit kepala.sb tu dah jarang2 sangat makan..(tp still makan …hehe)sebenarnya mmg semua makanan segera tak elok utk kesihatan esp long term.semua kan ke ada pengawet.bahan2 ni semua akan rosakkan sel badan kita.

  5. akak… indomie dah bole makan skang… tp memang la nak indomie ke megi ke mi sedap ke memang xblh makan banyak sgt, satu bulan satu kali ok la kan hehe…btw kak kat indonesia duit hantaran kne ade la, duit hantaran la, barang2 hantaran la, set cincin la, lelaki kne sumbang untuk majlis kawin la… haaa lagi susah nie😦

  6. akak… indomie dah bole makan skang… tp memang la nak indomie ke megi ke mi sedap ke memang xblh makan banyak sgt, satu bulan satu kali ok la kan hehe…btw kak kat indonesia duit hantaran kne ade la, duit hantaran la, barang2 hantaran la, set cincin la, lelaki kne sumbang untuk majlis kawin la… haaa lagi susah nie😦

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s