Resepi Bihun Soto

Beli rempah soto ni kat Pasar Tani Taman Melawati pada bulan puasa lepas.  Macam-macam rempah ada di jual kat situ.  Akak pun beli sebab pes soto dah habis.
Suka hati kalau nak guna nasi impit ker ataupun mee ker.  Nasib baik
 sedap.  Kalau sape nak beli ada no hp dia.


Bahan-bahan
1 ekor ayam, dipotong 8 

50gm rempah soto
Air secukupnya untuk merebus ayam dan buat sup
10 biji bawang merah
8 biji bawang putih
3cm halia, dihiris halus 

2 batang serai-titik hujung
1inci lengkuas
5 biji buah keras


Bahan tumis
1 batang kulit kayu manis
5 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga
10 biji lada hitam
1 camca teh lada putih 


4 biji bawang merah-di hiris


Bahan tabur
Taugeh, dicelur sedikit 
bihun secukupnya
Suhun, digoreng
Kacang tanah, digoreng
Daun sup & daun bawang, dihiris halus
Bawang goreng
Sambal kicap (* Goreng cili api bersama 1 biji bawang putih (20 biji). Tumbuk atau kisar cilipadi, tuangkan kicap manis secukupnya, perahkan jus limau kasturi) 


Cara-cara
1. Tumis bahan penumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau bersama serai.

2.  Masukkan pula bahan kisar dan rempah soto dan biarkan sebentar sambil di kacau.
3.  Masukkan ayam dan air secukupnya dan rebus sehingga 10-20 minit,
4.  Perasakan dengan garam dan keluarkan ayam. Setelah ayam masak, keluarkan dan toskan.
5.  Goreng ayam sekejap dan biarkan sejuk.  (kalau tak nak pun tak per)
Siat-siat isi ayam dan ketepikan. 

6. Tulang-tulang boleh dimasukkan semula ke dalam kuah sup kepada yg suka.
7. Hidangkan bersama bihun, pergedil daging, taugeh, suhun goreng, kacang goreng, bawang goreng, hirisan daun sup & daun bawang dan sambal kicap.


PEGEDIL
Bahan-bahan
4 biji kentang-digoreng
200gm daging cincang
1 camca besar serbuk lada hitam/lada putih
1 camca teh garam
8 biji bawang merah-hiris


Bahan celup
2 biji putih telur-pukul sedikit

minyak secukupnya

Cara-cara
1. Goreng bawang kecil.  Kemudian goreng kentang yang di hiris.  Toskan.

2.  Daging cincang digoreng dengan lada hitam dengan sedikit minyak.  Toskan.
2. Tumbuk ubi kentang, masukkan daging dan garam .  Ratakan adunan dan kepal adunan menjadi bulat dan leperkan.
3. Celup ke dalam adunan putih telur dan goreng hingga masak. 


Nilah rempah soto tu..bila beli dia akan kasi resepi..akak tiru tang bahan dan tambah sikit..sape yang tak pandai boleh tenguk resepi cam akak ni yer

23 thoughts on “Resepi Bihun Soto

  1. Kegemaran tunang saya ni tapi saya belum sempat belajar dari dia. Belajar dari akak pun kira boleh la kan? Tapi rasanya resepi dia lain dari Akak.Saya curi ya resepi ni.

  2. Kegemaran tunang saya ni tapi saya belum sempat belajar dari dia. Belajar dari akak pun kira boleh la kan? Tapi rasanya resepi dia lain dari Akak.Saya curi ya resepi ni.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s