Resepi Daging Lada Hitam/Blackpepper beef (Versi Nor)


Resepi daging lada hitam aka black pepper beef ni ada macam-macam versi..kadang-kadang ikut stail akak..kadang-kadang akak ikut stail geng masak memasak.  Dulu memang dah pernah buat ikut stail  Nor Secubit Garam.

Kalau bolehlah gunalah daging batang pinang ataupun daging empuk..tak yah buang gas sebab nak rebus daging tu.  Kalau Ira ada kat umah dia ashik meratah ajer..tak yah makan dengan nasi.  Terima kasih Nor sebab sudi share resepi.
Bahan:-
  • 500gm daging batang pinang
  • 1 sb serbuk lada hitam yg ditumbuk kasar – lebihkan jika ingin lebih pedas
  • 1 biji lada benggala hijau (akak letak warna kuning)
  • 1 biji lada merah
  • 3 sb kicap manis
  • 2 sb sos tiram
  • 1 cawan air
  • 1 sb tepung jagung yg dibancuh dgn 2 sb air
  • 1/2 sudu garam halus
  • 1/2 sb gula-tak letak
  • minyak utk menggoreng
    #akak tambah daun bawang di hiris sepanjang 1 1/2 inci dan 1 biji bawang holland dihiris bulat.
Cara-Cara:-
  1. Potong daging nipis2 dengan cara melawan urat supaya daging tidak liat. Bersihkan dan toskan selama 1 jam atau lebih supaya daging tidak mengeluarkan air yg banyak ketika menggoreng.
  2. Potong panjang kedua-dua lada. Sebelum itu hendaklah dibuang dulu butir-butir lada.
  3. Panaskan minyak. Sebolehnya digunakan minyak yg banyak dan menggunakan api yg kuat spt yg ditunjukajar oleh chef asal supaya daging itu tak perlu digoreng dgn lama. Goreng daging lebih kurang 3 – 4 minit sambil dikacau supaya rata masaknya dan angkat.
  4. Keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 3 sudu besar shj.
  5. Masukkan serbuk lada hitam dan kacau hingga berbau wangi dan masukkan lada merah.
  6. Lepas itu masukkan kicap manis, sos tiram, garam dan gula. Kacau sebati. (Peringatan: garam tak perlu letak banyak2 kerana dah pun masin – dari kicap dan sos tiram )
  7. Masukkan daging dan kacau sebati dan masukkan air. Sekiranya ingin lebih berkuah, lebihkan sukatan air.
  8. Biarkan mendidih, barulah dimasukkan lada benggala dan bancuhan air tepung jagung. Biarkan mendidih. ( masa ni akak masukkan bawang holland)
  9. Bila dah agak pekat boleh lah di padamkan api  (masa ni akak letak daun bawang)dan hidangkan panas2 dgn nasi putih.## Kalau nak guna daging biasa pun boleh, hiris nipis2 dan rebus dgn sedikit air sehingga daging tu empuk. Pastu skip aje la step no 3.

4 thoughts on “Resepi Daging Lada Hitam/Blackpepper beef (Versi Nor)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s