Penang Char Kuey Teow

Buat penang char kuey  teow ni masa bulan puasa hari tu…tak kisahlah kan..walaupun dah basi dan dah  masuk ke dalam indahwater…akak letak jugak resepi…….memang best kalau di makan dengan cili jeruk..akak punya kering sikit sebab cik abang tak suker yang basah..dia nak yang kering…lain kali ikut selera akak pulaklah…..resepi dari che’iza yang duk di utara..terima kasih no…

Bahan-bahan

Untuk Paste

  • 200 gm udang
  • 250ml air
  • 4 ulas bawang putih di ketuk
  • 6 sb sos tiram
  • 3 sudu kecil  kicap pekat
  • 3 sudu besar  kicap manis
  • 1 sk petis
  • 2 sudu besar pati ikan bilis / pati udang
  • 2  suduckecil  garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sudu kecil)
  • 1 sudu kecil gula

Untuk Mee

  • 300 gm kuey teow
  • 1 sudu besar cili boh
  • kerang-tak letak
  • sedikit kucai & taugeh
  • 2 biji telur
Cara-cara
  1. UTK PASTE Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang….
  2. Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.
  3. UTK MEE Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td dan  kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
  4. Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min jer, pastikan api kuat semasa memasak.
  5. **Paste ni selalu depa guna tuk meniaga so udang yg direbus mmg depa pakai. Tapi utk kegunaan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tp petis kena tambah lg, jd 1sb. Paste ni juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya so tak perlu letak lg garam n gula masa masak buat kuey teow tp kalau rasa cam tawar leh adjust eh.. 

enak di makan panas-panas..tak cili jeruk pakai cili hidup pun boleh jugak…

3 thoughts on “Penang Char Kuey Teow

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s