Kima Daging

post signature

Kalau buat roti nan..takkan nak makan mcm tu aje kan..kenalah ada benda yang nak di cicah…dulu akak selalu buat kari sardin…oleh sebab anak-anak ada kat rumah…jadi virus M terhapus..sebab seronok bila masak semua juadah habis…berbaloilah masak macam tu kan…resepi ni ambil dari rumah chef ah mat gebu…resepi yang boleh di percayai…oleh sebab malas…akak c & p aje dari rumah dia..

BAHAN-BAHANNYA 🙂
2 biji kentang, kupas, potong dadu sederhana besar, dan rendam
200 g daging kisar
1/2 batang lobak merah, kupas dan potong dadu sederhana besar-akak tak letak
2 biji tomato (sederhana besar), didadu kasar
2 biji bawang besar, didadu
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 camca besar rempah kari
1 biji cili merah, potong kasar2
1 biji cili hijau, potong kasar2
2 camca besar tomato puree
Garam dan gula secukup rasa
2 camca besar minyak sapi
2 camca besar minyak masak
500 ml air (atau secukupnya)
2 biji cili hijau*
3 ulas bawang putih*
3 cm halia*
1 camca teh lada hitam biji*(*dikisar halus)

*akak tambah-1 tin kecil kacang peas-kacang hijau dalam tin

CARA MEMBUATNYA 🙂

  1. Panaskan minyak dan minyak sapi, tumis bawang besar, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga harum, masukkan bahan kisar, tomato puree bersama rempah kari. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak (gunakan api kecil).
  2. Masukkan daging, kentang dan lobak merah, kacau rata dan tuang air. Masak hingga mendidih dan kecilkan api. Terus memasak hingga kentang/lobak merah lembut (tambah sedikit air panas, jika masih belum empuk). Masukkan sekali kacang hijau dalam tin ek..
  3. Tambah tomato, cili merah, cili hijau dan perasakan dengan garam dan sedikit gula. Kacau rata dan masak hingga sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama roti arab, atau roti putih biasa….
Advertisements

5 thoughts on “Kima Daging

  1. kima ni kalau pekena ngan capati fuh mmg sedap…pastu kalau tak abis boleh buat inti pau tak pun inti karipap… yatie, sawanila.com

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s