Udang Goreng Cili Manis


Masak udang ni..sedaplah…cara nak buat pun senang…ambil dari majalah saji..

Bahan-bahan

  • 800gm udang
  • 10gm serbuk kunyit-1 sudu teh
  • 50ml minyak masak

Bahan kisar A

  • 60gm bawang putih-lebih kurang 10 biji
  • 80gm bawang besar – 1 labu bawang besar

Bahan kisar B

  • 100gm cili merah
  • 3 sudu teh gula
  • 1sudu kecil garam.

Cara-Cara

  1. Bersihkan udang da gaulkan dengan serbuk kunyit. Panaskan minyak dan goreng sederhana masak.
  2. Angkat dan asingkan.
  3. Panaskan minyak dantumiskan bahan kisar A hingga garing.
  4. Kemudian masukkan bahan B dan tumis sehingga wangi dan pecah minyak
  5. Masukkan udang dan gaul sebati.
  6. Padamkan api. Makan dengan nasi panas.
  7. Perasakan garam dan gula secukupnya.

14 thoughts on “Udang Goreng Cili Manis

  1. salam kak ina..sihat ker? sedapnyer kak udang tu..terliur2 linn tgokk ha….kak suka sgt2 linn tgok kemeriahan adik badik tu…. tingat kat adik badik linn… bila dah besar2 susah nak berkumpul2 camtu….nak2 dah kawin2 semua…

  2. Salam ina…udang kalau kat rumah anie…kalau tak masak sambal…masak masam manis…dulu pernah masak lemak cili padi dgn nenas…tapi tak berapa laku…sambal jugak yang laku…hehehe

  3. kak Ina,nak masak udang ni agak senang gak..tapi yang susahnya nak beli udang yang kat kedai tuu..melambung lambung harganya!!he he he..camano??

  4. salam ciklinn…sedap memang sedap..tulah linn..masa kecik mesra..tapi bila dah berkawin terpisah…msg-msg ada kehidupan sendiri kan..salam atty's..akak msk mcm biasa aje..tapi kamu ashik puji sedap..satu hari kena belanja makanlah nampaknya..salam aishah…sedap ker????dlm gambar nampak sedap kot?salam aNIe..samalah mcm selera anak-anak ni…msk lemak udang ayah dan mak dia aje yang makan..

  5. salam mamafami…kamu masak lagi sedaplah dari akak..salam leya..kat rumah ni pun udang salah satu menu kegemaran..tapi kami yang dah tua tak lah makan selalu..takut kena gaot..salam yanmie…alahai nak serbu rumah akak..tahu ke jalan ni gi sini?salam watierman..dah masuk indah waterlah..salam ain…cuba jangan tak cuba

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s