Nasi dan ayam beriani bersama dalca

Masa pergi pavilion awal bulan lalu akak ada beli 2 kotak beriani jenama “Shan”. Seumur hidup akak tak pernah masak nasi beriani ……akak jelous dengan adik-adik yang muda lagi dah pandai masak nasi ni….tercabarlah rasanya….selama ni ashik makan kat luar aje…pantang ada keluar dalam suratkhabar ataupun majallah tentang nasi beriani yang sedap… akak akan cuba makan kat situ. Yang sakit hati tu..masa promosi kemainlah orang kata sedap…bila akak makan dengan anak-anak….rasanya kurang umph….dahlah harga dia mahal giler….

tak di nafikan ada juga yang sedap macam nasi beraini insaf kat jalan tuanku abdul rahman tu….tapi sekarang ni dah mahal sesangat……satu pingan dah berbelas-belas ringgit…belum lagi masuk harga minuman …..kalau makan 7 orang dah nak dekat seratus lebih…..dulu masa akak sekolah dan abah dan mak dapat bonus….mereka rajin jugak belanja makan nasi ni di situ. Masa tu lagi power rasanya sekarang dah kurang sikit rasanya…

Masak nasi memang senang…cuma nak masak ayam bersama rempah tu yang banyak kerja. Tomato dan bawang besar memang kena pakai banyak…pastu pakai tairu/yogurt…..beras basmati yang di sediakan kat dalam peket tu cukup untuk 5-6 orang makan.akak dah timbang dah beras basmati dalam peket tu….lebih kurang 600gm isi dia. Sekotak harga RM15.90 bersama rempah beriani…kalau nak beli beras basmati pun sekilo nak dekat RM10.00..oleh sebab pertama kali nak cuba buat……..akak ikutlah resepi diana…takut tak jadi….benda dah mahal sekarang ni………

AYAM BERIANI

Bahan-bahannya

1. 1 ekor ayam – dipotong 4 dan di bersihkan
2. 6 biji bawang putih – di kisar
3. 1 inci halia – di kisar
4. 4 biji bawang besar – di hiris nipis
5. 4 biji tomato – di potong dadu
6. 1/2 cawan tairu/yogurt
7. 2 biji ubi kentang – dibelah 2 (kalau nak banyak boleh tambah)
8. 3/4 cawan rempah beriani (akak gunakan semua rempah yang ada dlm kotak tu)
9. garam secukupnya

Bahan tumisan

  • 1 batang kayu manis
  • 2 biji buah pelaga
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 kelopak bunga lawang
  • sedikit daun ketumbar
  • sedikit daun pudina
  • minyak untuk menumis dan menggoreng ayam

Cara-cara

1. Bersihkan ayam dan di gaul dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng 3/4 masak sahaja. Toskan.
2. Keluarkan minyak dan tinggalkan sedikit untuk menumis bahan tumisan.
3. Tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga. Apabila naik bau, masukkan pula bawang besar yang telah di hiris.
4. Kemudian masukkan pula bawang putih, halia dan tomato.
5. Kecilkan api dan biarkan rempah masak.
6. Masukkan rempah beriani dan kacau rata. Masukkan kentang dan biarkan kentang empuk dan jika airnya berkurangan tambah lagi 1-2 cawan air.
7. Setelah kentang empuk masukkan pula ayam, tairu/yogurt,daun ketumbar dan daun pudina.
8. Masukkan garam dan biarkan seketika.
9. Bila rempah telah menyerap dalam ayam bolehlah diangkat.
10.Taburkan bawang goreng dan siap di hidangkan.

NASI BERIANI

Bahan-bahannya

  • 1 kg beras basmati, dicuci bersih dan direndam 30 minit dan toskan
  • 900 ml air
  • 1/2 tin susu cair
  • 3 biji bawang besar, dihiris
  • 10 biji bawang putih, dikisar
  • 2 inci halia, dikisar
  • 1 senduk minyak sapi
  • secekak daun ketumbar, dibersihkan
  • secekak daun pudina, dibersihkan
  • 1/2 cawan bawang goreng
  • 1/2 cawan gajus
  • garam secukup rasa
  • pewarna kuning (serbuk inci kuning dicampur air sedikit)

Bahan untuk di tumis

  • 1 batang kayu manis
  • 4 kelopak bunga lawang
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Cara-caranya

1. Panaskan minyak sapi dalam periuk nasi dan tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga.
2. Masukkan bawang besar yang telah dihiris sehingga naik bau.
3. Masukkan bawang putih dan halia yang telah dikisar. Masukkan juga gajus.

4. Tumis sehingga rempah naik bau dan gajus bertukar warna keperangan sikit.
5. Tuang air dan juga susu cair serta garam, diikuti dengan beras basmati.

6. Masak sehingga airnya mendidih dan agak kering sedikit. Angkat periuk nasi dan letak didalam rice cooker dan tekan masak.(cook)
7. Cucuk nasi buat lubang dan tuangkan pewarna kuning. Taburkan atas nasi dengan daun ketumbar, daun pudina dan juga bawang goreng. Tutup dan biarkan sehingga nasi masak.
8. Bila sudah masak gunakan senduk dan ratakan warna kuning bersama nasi yang lain, angkat, tabur bawang goreng dan hidangkan.

Nota

Jangan selalu kacau nasi sewaktu memasak kerana takut nasi pecah..cukup di kacau sekali sekala.

Oleh sebab akak tak pernah masak dalca….akak ikut cara diana masak jugak…

DALCA

Bahan-bahan

  • 300 gm daging
  • 2 batang lobak merah
  • 1 biji terung
  • kacang panjang
  • 3 biji ubi kentang
  • 2 biji tomato
  • 2 cawan kacang dal (yang telah di rebus)
  • 8 sudu besar rempah kari daging
  • 1 biji kelapa (ambi 4 cawan santan)
  • 2 biji bawang besar (di kisar)
  • 4 ulas bawang putih (di kisar)
  • 3 cm halia
  • 5 cm kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • air asam secukupnya
  • garam secukupnya
  • Minyak untuk menumis

Cara-caranya

1. Bersihkan daging dan potong kecil-kecil.
2. Sayur-sayuran di potong mengikut selera anda.
3. Rebus kacang dal dan daging sehinga keduanya masak dan empuk.

4. Masukkan kentang dan lobak dan rebus sehingga empuk dan diikuti terung, kacang panjang dan tomato.

Tumis darat atau berasingan

1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga dan diikut dengan bawang besar, halia dan bawang putih yang telah dikisar.
3. Tumis sehingga naik bau.
4. Masukkan rempah kari daging bersama garam dan kacau sebati.
5. Masukkan pula asam dan garam.
6. Tumis sehingga ia masak dan masukkan kedalam periuk rebusan daging dan sayur-sayuran.
7. Kacau hingga sebati.

8. Masukkan santan dan masak sehingga mendidih. Tunggu dalam 10 minit baru di padamkan api…hidangkan semasa panas.

chewah….anak-anak kata…..sedaplah nasi dan ayam beriani ni mak…..terangkat punggung mak dia….nanti nak cuba daging kambing atau lembu…nasi dia memang sedap…lain dari nasi beriani yang akak makan….mungkin mereka campur dengan beras biasa…yelah…mereka nak untung banyak…tapi dalca tu mereka tak minat…lain kali kena masak sikit aje….

4 thoughts on “Nasi dan ayam beriani bersama dalca

  1. salam kak,alahai akak ckp psl nasi beryani kt insaf tuh buat amy insaf nak beli lg kat sane. Sebab ape sbb kalo kite beli byk2 mmg depa charge mahal giler. Last beli kt sane mase blk arituh.Uhh dah le xsedap mcm dulu pastu mahal lak tuh. Kalo mahal dan sedap sgt la puas atikan. tp hampeh! Amy ni kes frust masak ayam kurma x jadik nih wakaka lepas tension kt blog akak lak kih3 ampun kak ina..tp nasik beryani akak nmpk yummy lah. kalo dekat2 sure gi ketuk pintu blkg umah akak ahahaaa

  2. Pingback: 2010 in review « Kakinakl's Blog

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s