Barang Lama

Sejak umur meningkat ni…selera menghimpun barang-barang hiasan telah bertukar…dulu minat nak collect pinggan mangkuklah……dan barangan yang yang sewaktu dengannya…
sekarang ni memang suka pulak dengan barang-barang lama…bukannya di beli sekali gus tapi beli sedikit demi sedikit…
Benda-benda lama ni ada yang beli di kelantan, melaka dan terakhir sekali di jepara, bandung dan jakarta.
Di indonesia benda lama ni memang banyak tetapi kena berhati-hati kerana banyak yang tiruan..jadi masa beli kita kena lihat dengan teliti….akak suka beli barangan di Pasar Mayestik, Jakarta kerana penjual jujur dan dah kenal dengan akak…dia akan bagi tau sama ada barangan tu di buat semula atau original….harga kat pasar tu taklah mahal sangat kalau nak dibandingkan di Jakarta Pusat….
Nilah dia antara barangan lama tersebut…………….
mesin jahit ni ada jiran kat sini bagi…dia nak buang akak mintak….kiranya dia bagi free ajelah…
ni semua beli kat kelantan..masa tu ada saudara yang jual benda-benda lama ni..rumah dia dah jadi kedai…sampai tak boleh jalan…sekarang dia dah tak jual lagi….dia dah duduk kat patani, thailand.. kerana kawin dengan orang sana.. tu isteri kedua dia…..isteri pertama dah meninggal dunia..tahun lepas gi rumah dia…dah tak ada dah barang-barang ni lagi…anak dia dah duduk di situ…dah tak ada benda ni lagi……………….
ni pengisar kopi..beli kat pasar tu jugak….
dulang beli kat kelantan…..bekas sireh dan bekas hisap candu tu pun beli kat pasar tu jugak…seterika tu arwah mak mertua punya….pasal seterika ni akak pernah bertekak dengan kakak ipar yang sulung pasal dia kata dia dah mintak dulu…masa tu benda tu hitam legam..dah simpan dalam stor…..orang tak pandang…akak dah bersihkan….barulah dia sibuk nak…dah sampai rumah akak ….. akak pun ada hulur jugak dengan arwah mak mertua… jadi akak bo layan ajelah bila nak mintak……
dan lagi….bekas dulang tembaga tu dari kosong akak bubuh pot puri..barulah lawa sikit..kalau tak gelap dan kusam aje warnanya…
ni pun beli kat kelantan…asalnya meja….ada kaki dia…malas nak pasang..gantung kat dinding aje..
dan lagi………
nilah koleksi akak setakat ini…sesape yang nak jual barangan lama dia …bolehlah contact akak..tapi janganlah mahal sangat…..tau..kalau mahal tak mahulah……
oleh kerana benda lama ni membuatkan ruang makin gelap akak ubaisuai macam ni…barulah okey rasanya……….
pokok keladi
bubuh pokok keladi kat dalam tu…..barulah berseri
 sedikit…
yang ni bubuh bunga ( pun tak tahu nama) yang diberi oleh member myr…tapi daun ni tak berapa cantik macam kat kedai….anak dia keluar jugak…ada 2 anak dah keluar………
yang ni pulak bubuh ikan hiasan…..si imran yang nak bela ikan pelaga ni…..
kat atas pasu lama generasi dari arwah atok kat melaka…akak bubuh pasu bunga………..
dulang pun hiaskan macam ni………..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s