Resepi Bihun Soto

Beli rempah soto ni kat Pasar Tani Taman Melawati pada bulan puasa lepas.  Macam-macam rempah ada di jual kat situ.  Akak pun beli sebab pes soto dah habis.
Suka hati kalau nak guna nasi impit ker ataupun mee ker.  Nasib baik
 sedap.  Kalau sape nak beli ada no hp dia.


Bahan-bahan
1 ekor ayam, dipotong 8 

50gm rempah soto
Air secukupnya untuk merebus ayam dan buat sup
10 biji bawang merah
8 biji bawang putih
3cm halia, dihiris halus 

2 batang serai-titik hujung
1inci lengkuas
5 biji buah keras


Bahan tumis
1 batang kulit kayu manis
5 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga
10 biji lada hitam
1 camca teh lada putih 


4 biji bawang merah-di hiris


Bahan tabur
Taugeh, dicelur sedikit 
bihun secukupnya
Suhun, digoreng
Kacang tanah, digoreng
Daun sup & daun bawang, dihiris halus
Bawang goreng
Sambal kicap (* Goreng cili api bersama 1 biji bawang putih (20 biji). Tumbuk atau kisar cilipadi, tuangkan kicap manis secukupnya, perahkan jus limau kasturi) 


Cara-cara
1. Tumis bahan penumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau bersama serai.

2.  Masukkan pula bahan kisar dan rempah soto dan biarkan sebentar sambil di kacau.
3.  Masukkan ayam dan air secukupnya dan rebus sehingga 10-20 minit,
4.  Perasakan dengan garam dan keluarkan ayam. Setelah ayam masak, keluarkan dan toskan.
5.  Goreng ayam sekejap dan biarkan sejuk.  (kalau tak nak pun tak per)
Siat-siat isi ayam dan ketepikan. 

6. Tulang-tulang boleh dimasukkan semula ke dalam kuah sup kepada yg suka.
7. Hidangkan bersama bihun, pergedil daging, taugeh, suhun goreng, kacang goreng, bawang goreng, hirisan daun sup & daun bawang dan sambal kicap.


PEGEDIL
Bahan-bahan
4 biji kentang-digoreng
200gm daging cincang
1 camca besar serbuk lada hitam/lada putih
1 camca teh garam
8 biji bawang merah-hiris


Bahan celup
2 biji putih telur-pukul sedikit

minyak secukupnya

Cara-cara
1. Goreng bawang kecil.  Kemudian goreng kentang yang di hiris.  Toskan.

2.  Daging cincang digoreng dengan lada hitam dengan sedikit minyak.  Toskan.
2. Tumbuk ubi kentang, masukkan daging dan garam .  Ratakan adunan dan kepal adunan menjadi bulat dan leperkan.
3. Celup ke dalam adunan putih telur dan goreng hingga masak. 


Nilah rempah soto tu..bila beli dia akan kasi resepi..akak tiru tang bahan dan tambah sikit..sape yang tak pandai boleh tenguk resepi cam akak ni yer

Bihun Soto (Guna Rempah/Pes Soto Peserai) Enak dong..

Buat bihun soto dengan menggunakan pes ni..dah lama dah buat. 
Akak beli pes ni kat Pasar Tani di Jalan Tanglin..beli satu paket dulu..sajer nak rasa.  Memang sedap pes ni…rugi pulak tak beli lebih.

Selalunya akak buat pengedil daging..kali akak cuber buat pulak pegedil ayam..rasa ..sedap gaklah.

Pegedil ayam

Bahan-bahan
  • 100-200gm daging ayam kisar
  • 3 biji ubi kentang
  • 1 sudu makan bawang goreng
  • sedikit  hirisan daun sup dan daun bawang 
  • sedikit serbuk lada hitam dan lada putih
  • sedikit garam
  • 1 biji putih telur-untuk salut kat pegedil
  • sedikit kiub ayam (pilihan)
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

1.  Goreng kentang yang telah di potong 6 dan toskan.
2.  Goreng ayam kisar dengan sedikit minyak bersama-sama serbuk lada hitam, kiub ayam, serbuk lada sulah dan sedikit garam.
3.  Tumbuk ubi kentang hingga lumat dan masukkan ayam kisar, bawang goreng dan hirisan daun sup bawang dan campurkan semua sehingga sebati.
4.  Bulat-bulatkan dan leperkan sedikit.
5.  Pukul telur putih dan celupkan pegedil tadi dan goreng dengan api sederhana.
klik ek untuk tenguk cara memasaknya
Cara nak buat kuah soto
Ikut ajer arahan kat situ..ada tersenarai bahan-bahan yang di perlukan.  Lepas dah siap, goreng ayam tu..dah tu boleh siat-siat ayam tu.  Senang bukan, orang lelaki pun boleh masak kalau ada pes/rempah soto ni.

Kalau tak dak pes ni guna resepi kat SINI YER


Kalau tak dak bahan lain mana boleh jadi.  Kira cam tak lengkaplah bihun soto ni kan.

Bahan-bahan sampingan
  • Bihun-rendam dalam air mendidih pastu jirus dengan air sejuk.  Toskan.
  • Sambal kicap
  • Bawang goreng
  • Taugeh, buang ekor dan celur sekejap, toskan
  • Hirisan daun sup
  • Hirisan daun bawang
  • Daging ayam yang disiat2 halus
  • soo hoon-goreng dengan minyak panas..tak yah basuh tau..terus cebur ajer dalam minyak tu.

p/s sape yang duk kat batu pahat…kalau rajin tolonglah belikan lagi pes soto ni yer..